Inhoudelijk kun je je inmiddels alles vragen over je werk, maar toch loop je regelmatig tegen situaties aan waarvan je later bij jezelf denkt: waarom heb ik dat op die manier opgelost? Was dit wel zo handig? Waarom trek ik het me zo aan? Waarom krijgt de ander zo’n vat op mij? Waarom laat ik me toch iedere keer verleiden om er op in te gaan? Waarom begon ik me te verdedigen? Waarom voelde ik me aangevallen? Waarom zei ik dat toch? Waarom voelde ik me daar zo vervelend bij? Waarom gaf ik de ander geen ruimte? Waarom stelde ik me zo dominant of juist subdominant op? Waarom heb ik me niet uitgesproken of waarom heb ik de ander niet uit laten spreken. Waarom heb ik niet geluisterd of waarom werd er niet naar mij geluisterd? Heb ik dat wel ten voordele van mijzelf opgelost of juist ten nadele van de ander? Waarom valt de ander mij zo aan of wekt de ander zo’n irritatie bij mij op? Waarom kiest de klant voor hem en niet voor mij? Waarom loopt het gesprek niet met de ander? Waarom voel ik mij zo aangesproken? Waarom kan ik anderen moeilijk overtuigen of word ik niet snel geloofd? Waarom krijg ik iets niet voor elkaar en de ander wel? Zo kunnen we nog honderden voorbeelden noemen waarbij in een zakelijke context je gevoel, je zelfkennis en je handelen elkaar continu beïnvloeden, verzwakken of versterken.
Aangezien de weg naar senioriteit geplaveit wordt door ervaringen hebben we naarmate onze carrière maar ook ons leven verder vordert steeds meer situaties meegemaakt en geleerd hoe je er het beste mee om kunt gaan. Van binnen, maar ook zeker naar buiten toe. Hoe je het een plaats geeft, hoe je het aan zou moeten pakken, wat de impact is op jezelf en bij anderen en hoe je de situatie in het vervolg kunt voorkomen. We leren onze sensoren te ontwikkelen waardoor we situaties en personen steeds beter kunnen inschatten. Maar ook jezelf leer je steeds beter kennen, wat je voelt, hoe je in elkaar steekt, hoe je reageert, wat je triggers zijn, waar je gemakkelijk de fout in kunt gaan, je zwakke en je sterke punten en hoe je deze kunt maskeren of exploiteren. Je bent ook steeds beter in staat om anderen aan te voelen, te lezen, gevaren en mogelijkheden te zien en je comfortabeler te voelen in de contacten met anderen.
In deze diepgaande en intensieve training hebben wij alles bijeengebracht om jou een boost te geven in je sociale vaardigheden, zodat de ervaringen van de toekomst voor jou minder verrassingen in zich hebben en je ze al van verre aan ziet komen. Je leert alles over jezelf en wat je drijft. Wat je triggers zijn, je valkuilen, waar een ander je kan raken of jij een ander kunt raken, waar je kwaliteiten liggen, waar je trots op mag zijn of al bent, waar je nog aan moet werken of wat je beter aan of af kunt leren, wat je primaire emoties zijn en hoe je deze kunt reguleren en beheersen. Je leert je emoties en gevoel analyseren, interpreteren maar vooral ook accepteren. Je zet hierbij een stap verder in zelfacceptatie en zelfbewustzijn en zult meer berusting hebben, rust ervaren en vooral ook uitstralen. Waar je je emoties kunt voelen, uiten, opkroppen of verstoppen kun je er ook wel eens een of meer verliezen. Dit ‘lekken’ van emoties kan een onbedoelde spiegel van je gedachten en gevoel geven, waar een ander op kan en zal reageren. Het kan je positie versterken maar ook zeker verzwakken, als een inbreuk voelen of iets anders overbrengen dan wat je in de situatie zou moeten overbrengen. Het kan je een ‘open boek’ laten zijn, kwetsbaar maken, een doelwit maken of zwak doen lijken. Ook kan deze spiegel je enthousiasme, trots of dominantie tonen, waardoor je anderen kan afschrikken, anders kan laten voelen, anders naar jou kan laten kijken of zelfs onbedoeld kwetsen.
Ook anderen lekken signalen. Je leert deze signalen feilloos te herkennen, interpreteren en je hierop af te stemmen. Je leert in hun spiegel te kijken en zelfs de meest minieme non-verbale signalen als houding, gedrag, intonatie, emoties en expressies te lezen waardoor je alle informatie hebt om je af te stemmen en je gespreksdoelen te bereiken. Je komt hierdoor beter beslagen ten ijs, hebt voorkennis, ziet gevaren en problemen aankomen, laat je niets meer wijsmaken en kunt waarheden van onwaarheden onderscheiden. Je kunt je impact vergroten door het al door te hebben wat een ander denkt en voelt voordat hij het zelf heeft. Je kunt anderen analyseren en hierop anticiperen. Je kunt op de meest effectieve wijze overtuigen en beïnvloeden. Je wordt sensitiever en empatischer, verdiept en verbreedt je sociale contacten en weet hoe je met verschillende mensen om moet gaan, ook degene waar je dit voorheen moeilijker bij vond.
Je zult werken aan je observatievermogen en afstemmingsvaardigheden. Je leert boven gesprekken en emoties te ‘vliegen’ in plaats van er in te zitten. Doordat je meer inzicht krijgt ga je minder vanuit je primaire emoties reageren en meer bewust anticiperen om je doelen te bereiken. Je leert je beter af te stemmen en kunt gemakkelijker relativeren. Je komt hierdoor evenwichtiger, duidelijker en meer in balans over en zult je gemakkelijker kunnen begeven in verschillende al dan niet geladen gesprekssituaties. Je krijgt meer respect en hebt duidelijk situaties beter onder controle. Je eigen emoties en non-verbaal worden minder leesbaar, terwijl anderen juist een open boek voor je worden. Je zult je na de training als mens rijker voelen in kennis en een paar extra ogen zullen voor je geopend zijn. Kortom; een must voor iedereen die zich in de zakelijke arena beweegt en de bijbehorende gedragingen en emoties beter wil kunnen reguleren zowel bij jezelf als bij anderen. Je kunt effectiever anderen aansturen, motiveren en verbinden en zult je geloofwaardigheid en draagvlak vergroten en meer respect genieten.
Deze training past als onderdeel in een reeks, waarbij onze training ‘Persoonlijke uitstraling en profilering’, ‘Effectief en overtuigend communiceren’ of ‘Assertiviteit en persoonlijke effectiviteit’ als voorgaande training verondersteld worden.
Je hoeft dit niet allemaal alleen te doen. Al vanaf het moment dat je met ons in contact komt, zal een enthousiaste trainer aan je gekoppeld worden die je hierbij gaat helpen. Zo kun je vooraf al een vrijblijvend telefoongesprek hebben met je eigen trainer om de leerdoelen door te nemen of te kijken welke groep bij je past. Voordat de training start vul je voorbereidende vragen in om je leerdoel voor jou en je trainer duidelijk te krijgen. Samen met je trainer, maar ook met je medecursisten, kom je er vervolgens in de trainingsdagen achter hoe je het geleerde direct kunt toepassen in jouw persoonlijke praktijk. We kijken dan zowel naar je karakter, je kwaliteiten, je voorkeursgedrag, verbale- en non-verbale communicatie en je zelfpresentatie. Door de dagen heen krijg je verschillende analyses en gerichte adviezen van je trainer alsmede feedback van je medecursisten en dit allemaal in een constructieve, ongedwongen en prettige sfeer. Samen gaan we naar situaties en gesprekken kijken van anderen waardoor je de ervaring en het vertrouwen krijgt dat je het na de training ook zelf kunt. In de tussenliggende weken kun je direct oefenen en resultaat zien.