Gedrag, non-verbale communicatie en afstemmen

Leer anderen 'lezen', positief beïnvloeden en bereiken

3 lesdagen, alles inclusief

Je communiceert de hele dag, bewust en onbewust. Of het nu privé is of met collega’s, leidinggevenden, klanten, leveranciers of opdrachtgevers. Vaak is het omgaan met anderen zo vanzelfsprekend geworden, dat wij nog maar weinig bewust waarnemen wat er tussen de regels door gezegd wordt. Hierdoor kan ongemerkt cruciale input en informatie ons volledig ontgaan. Zowel de ware bedoeling van wat iemand zegt of vraagt als de informatie die je nodig hebt om een opdracht goed uit te voeren, een situatie goed in te schatten of om uit een gesprek te halen wat je voor ogen had.

In deze training leer je om situaties snel in te schatten en tijdens gesprekken zó te observeren, dat je hier al tijdens het gesprek maar ook zeker in de periode daarna direct van kunt profiteren. Zo leer je alles te ‘lezen’ wat gezegd maar ook niet gezegd wordt. Hoe denkt de ander over mij? Heb ik de ander overtuigd en zo niet, waarom niet? Meent hij wat hij zegt of was zijn antwoord sociaal wenselijk, uit beleefdheid of was het wat hij echt dacht? Heeft de ander begrepen wat ik uitgelegd heb? Wat is de werkelijke vraag achter de vraag? Wat zit die ander toch dwars? Verwacht hij zijn deadline wel of niet te gaan halen? Spreekt hij de waarheid? Ga ik die opdracht, functie of baan krijgen? Wordt deze lead een klant? Wordt het tijd om het gesprek af te ronden? Hoe kan ik de ander overtuigen of is hij al overtuigd? Zijn er nog meer leveranciers die meedingen? Pak ik de onderhandeling goed aan? Waarom is hij er niet met zijn gedachten bij? Wordt er meer ‘gezegd’ dan ik op dit moment zie? En zo kun je zowel in je zakelijke als persoonlijke leven nog vele voorbeelden verzinnen waarin het tussen de regels door lezen en observeren van gedrag, non-verbale communicatie, intonatie, micro-expressies, emoties en de context je voordeel gaat opleveren.

Door al tijdens een situatie of een gesprek te observeren, en zowel de non-verbale communicatie als de mimiek en intonatie op te merken en te kunnen plaatsen, krijg je de kans om de situatie te keren of het gesprek nog aan te passen en bij te sturen. Je kunt schakelen op het moment dat het er toe doet. Dit kan er voor zorgen dat je de opdracht net wel krijgt, de baan binnenhaalt, de klant scoort, de medewerker aan je kant krijgt, de deadline haalt, de strategie van de ander doorziet, een betere prijs bij je leverancier krijgt of de waarheid boven tafel kunt krijgen. Het doelgericht kunnen waarnemen, het juist interpreteren en het beheersen van de gesprekstechnieken om een situatie of gesprek te kunnen keren zijn dan ook essentieel voor iedereen die in zijn zakelijke en persoonlijke leven sterker wil staan in gesprekken, situaties wil kunnen beïnvloeden en beter geïnformeerd wil zijn. Je komt voor minder verrassingen te staan, kunt problemen al aan zien komen voordat ze gebeurd zijn. Je kunt communicatiestoornissen, fouten en tijdverlies voorkomen. Je kunt irritatie, onvrede en onduidelijkheden vroegtijdig wegnemen waardoor ze niet hoeven te escaleren. Je kunt weerstand signaleren en krijgt zicht op de primaire gedachten van de ander. Je kunt relaties met anderen versterken en komt beter te liggen bij meerdere soorten gesprekspartners. Dit versterkt het draagvlak dat je krijgt en maakt de omgang, zelfs met mensen die je minder goed liggen, plezieriger voor beiden. Je wordt effectiever en zult sneller het respect van de ander krijgen doordat zij zich gehoord voelen. Dit kan je veel opleveren in zowel je zakelijke als je persoonlijke leven.

In drie intensieve dagen zul je werken aan je observatievermogen, emotionele intelligentie en afstemmingsvaardigheden, waarbij je gedrag en emoties leert onderscheiden, herkennen, interpreteren en hier op te anticiperen. Je leert boven gesprekken te ‘vliegen’ in plaats van er in te zitten. Doordat je meer inzicht krijgt ga je minder vanuit je primaire emoties reageren en meer bewust anticiperen om je doelen te bereiken. Je leert je beter af te stemmen door je effectiever te uiten zonder dat je hiervoor van binnen hoeft te veranderen. Je komt hierdoor evenwichtiger, duidelijker en meer in balans over en zult je gemakkelijker kunnen begeven in verschillende al dan niet geladen gesprekssituaties. Je wordt sensitiever, empatischer, krijgt meer respect en hebt duidelijk situaties beter onder controle. Je eigen emoties en non-verbaal worden minder leesbaar, terwijl anderen juist een open boek voor je worden. Je zult je na de training als mens rijker voelen in kennis en een paar extra ogen zullen voor je geopend zijn. Kortom; een must voor iedereen die zich in de zakelijke arena beweegt.

Deze training is een vervolgtraining en past als onderdeel in een reeks, waarbij de trainingen ‘Persoonlijke uitstraling en profilering’, ‘Effectief en overtuigend communiceren’ of ‘Assertiviteit en persoonlijke effectiviteit’ een goede basis vormen.

 Werkwijze

Je hoeft dit niet allemaal alleen te doen. Al vanaf het moment dat je met ons in contact komt, zal een enthousiaste trainer aan je gekoppeld worden die je hierbij gaat helpen. Zo kun je vooraf al een vrijblijvend telefoongesprek hebben met je eigen trainer om de leerdoelen door te nemen of te kijken welke groep bij je past. Voordat de training start vul je voorbereidende vragen in om je leerdoel voor jou en je trainer duidelijk te krijgen. Samen met je trainer, maar ook met je medecursisten, kom je er vervolgens in de trainingsdagen achter hoe je het geleerde direct kunt toepassen in jouw persoonlijke praktijk. We kijken dan zowel naar je karakter, je kwaliteiten, je voorkeursgedrag, verbale- en non-verbale communicatie en je zelfpresentatie. Door de dagen heen krijg je verschillende analyses en gerichte adviezen van je trainer alsmede feedback van je medecursisten en dit allemaal in een constructieve, ongedwongen en prettige sfeer. Samen gaan we naar situaties en gesprekken kijken van anderen waardoor je de ervaring en het vertrouwen krijgt dat je het na de training ook zelf kunt. In de tussenliggende weken kun je direct oefenen en resultaat zien.

Highlights & topics

  • wat vertellen anderen tussen de regels door?
  • wat denkt de ander echt? Wat voelt hij en waarom?
  • wat zijn zijn belangen en argumenten en hoe kan ik hier op inspelen?
  • hoe werken emoties, hoe kan ik ze zien en hoe kan ik hier positief op inspelen?
  • welke signalen geef ik onbewust af, hoe laat ik mij hiermee in de kaart spelen?
  • hoe ga ik voorkomen een open boek te zijn en hoe kan de ander voor mij een open boek worden?
  • spreekt iemand de waarheid, sociaal wenselijk of denkt hij iets anders dan hij zegt?
  • hoe kan ik sensitiever en empatischer worden, zonder daarvoor zelf te hoeven veranderen?
  • hoe kan ik informatie afleiden uit gesprekken en hierop anticiperen en sturen?
  • hoe kan ik anderen ‘lezen’ in gedrag, non-verbaal, intonatie, expressie, emotie en context?
  • welke strategie hanteert de ander en hoe kan ik dit doorzien?
  • wat denkt de ander echt over mij en mijn verhaal? Hoe kan ik dit beïnvloeden?
  • hoe kun je gesprekken en gedrag doorzien en er boven blijven staan zonder er in getrokken te worden?
  • hoe kan ik mijn primaire emoties onder controle houden en constructiever reageren?
  • hoe kun je zien of je nog op een lijn zit met iemand zonder het te vragen?
  • hoe kun je gedrag, situaties en gesprekken positief beïnvloeden?

Resultaten

  • je hebt een direct toepasbaar inzicht in de betekenis van gedrag, houding en uitingen van anderen
  • je kunt deze informatie gebruiken om te anticiperen, schakelen, positief beïnvloeden en interveniëren om zo gesprekken bij te sturen op het moment dat het er toe doet
  • je bent in staat gedragsinformatie te gebruiken om relaties te versterken, vergemakkelijken en verdiepen waardoor beiden hier voordeel bij behalen en het contact als plezieriger zullen ervaren
  • je kunt door het vroegtijdig signaleren van weerstand, irritatie, onvrede, onbegrip of onduidelijkheid o.a. fouten, communicatiestoornissen, escalaties en tijdverlies voorkomen en corrigeren als ze nog niet uitgegroeid zijn
  • je krijgt zicht op de primaire gedachten en gevoelens van de ander en kunt hierop anticiperen, waardoor je meer acceptatie, draagvlak, respect en empathie krijgt doordat de ander zich begrepen en gewaardeerd voelt
  • je kunt ‘lezen’ wat er gezegd en niet gezegd wordt, de vraag achter de vraag achterhalen en signaleren of je nog op een lijn zit met de ander of de ander overtuigd hebt en zo nee hoe je dit alsnog kunt bereiken
  • je weet hoe je stroef lopende contacten gemakkelijker kunt laten verlopen en hoe je weerstand kunt ombuigen in meegaand gedrag
  • je bent in staat om waarheden van onwaarheden te onderscheiden, door sociaal wenselijk gedrag heen te prikken en komt door het inzetten van nieuw aangeleerde sensitiviteit voor minder verrassingen te staan
  • je begrijpt waarom de een je beter ligt dan de ander, waarom je naar bepaalde mensen toe trekt en waarom bepaalde mensen je beste of minder goede kant naar boven brengen en hoe je hier mee om kunt gaan
  • je leert constructiever om te gaan met de emoties van jezelf en anderen waardoor je boven gesprekken kunt ‘vliegen’ in plaats van er in te zitten, je primaire emoties beter kunt begrijpen en reguleren en emotioneel beladen gesprekken of situaties gemakkelijker kunt overzien en bijsturen
  • je begrijpt hoe je door je gericht af te stemmen, gesprekken, situaties en relaties ten goede kunt beïnvloeden, waardoor zowel jezelf, je organisatie als de ander zich hier goed bij voelt en van kan profiteren
  • je komt door nieuwe inzichten en vaardigheden evenwichtiger, overtuigender, sensitiever, duidelijker, empatischer en meer in balans over en zult meer controle hebben over verschillende soorten situaties
  • je kunt ideeën, meningen, standpunten en besluiten makkelijker aan anderen duidelijk maken en wordt sneller geaccepteerd, geloofd, begrepen en in groepen opgenomen
  • je eigen emoties en non-verbale uitingen zijn minder leesbaar, terwijl anderen juist een open boek voor je worden
  • je zult je na de training als mens rijker voelen in kennis en extra ogen zullen voor je geopend zijn
Planning
Almere; do 07-02, do 14-02, do 21-02Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Almere; do 28-03, do 04-04, do 11-04Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Almere; di 30-04, di 07-05, di 14-05Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Almere; do 13-06, do 20-06, do 27-06Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Almere; di 23-07, di 30-07, di 06-08Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Almere; do 05-09, do 12-09, do 19-09Alles inclusief (dagarrangement, lunch en materiaal)  € 1.495,00 excl. btwBrochure Inschrijven
Bekijk ook ons loyalisteitsprogramma
Wij zijn trots op onze tevreden vaste klanten. Wij geloven echter dat waardering twee kanten op werkt. Lees meer over ons loyaliteitsprogramma
Alle trainingen zijn inclusief...
Telefonisch intake gesprek (indien gewenst)Bespreek de training voor met je eigen trainer.
TrainingsmateriaalDoor onszelf ontwikkeld materiaal (ca. 200 pags) waarin alles na de training terug te lezen is.
Luxe buffetlunch, koffie, frisdranken en tussendoortjesHet zal je op de trainingsdagen aan niets ontbreken.
InstituutscertificaatEen officiëel document dat laat zien dat jij aan jezelf hebt gewerkt.
Wat je verder nog wilt weten...
De trainingsdagen zijn van 9.30 uur tot 17.00 uurDus geen gehaast om op tijd te komen.
Perfect bereikbaar met het openbaar vervoerOnze lokatie is zeer goed bereikbaar met de trein en bus.
Voldoende gratis parkeerruimteRuim voldoende parkeerruimte (ook overdekt) en direct gelegen nabij de snelweg.
Overnachten op de lokatie is mogelijkDe lokatie beschikt over een ruim aantal luxe hotelkamers.
Vergelijkbare trainingen...
Persoonlijke kracht en communicatie (compleet)Krachtig zakelijk communiceren, overtuigen en beïnvloeden
Zelfkennis, emotionele intelligentie en interpersoonlijk inzichtVind je zakelijke kracht, wat past bij je en hoe kun je het beste uit jezelf halen
Excelleren in communiceren voor professionals (compleet)Masterclass communiceren, motiveren, inspireren, overtuigen en beïnvloeden
homeAlle trainingen play_arrow 18 jaar specialist play_arrow Intensief en in kleine groepen play_arrow Vrijblijvend telefonisch gesprek vooraf met jouw trainer play_arrow Ook buiten kantooruren open play_arrowCookies play_arrowPrivacybeleid play_arrowContactgegevens
banner new